2015/12/19

Zombies, mord och sånt

Börjar med dessa dokumentärer som jag valt ut med omsorg. De är bra på olika sätt och står därför inte i någon specifik ordning. Kan göra fler såna här listor lite längre fram om så önskas! Tycker det är kul. 

Doc of the dead
En av de bättre zombiedokumentärerna jag sett. Kul intervjuer med George Romero, Simon Pegg, Bruce Campbell och andra viktiga personer i zombievärlden. Första halvan är den mest intressanta, sen handlar det lite väl mycket om zombiekulturen idag och det intresserar inte mig så värst. Tycker att de istället kunde haft med mer om Lucio Fulcis filmer, som de inte ens nämner? Konstigt. Älskar Romeros protester mot snabba zombies (det har stört mig så mycket sedan 28 dagar senare började med den dumma grejen… det är inga zombies gott folk, utan ett virus som ger människor rabies typ?) och ifrågasättande till dagens hypade zombiekultur. För mera Romero se även denna dokumentär: Birth of the living dead. Tycker dock att dokumentärerna hade kunnat gå in lite mer på Day och Dawn också, inte bara Night of the living dead.

More brains! A return to the living dead
Mera zombies. Return of the living dead var den första zombiefilmen med braineating zombies. Första zombiekomedin som jag föll pladask för och ivrigt visade min lillasyster när hon var typ sju, för jag tyckte den var helt jävla fantastisk. I denna dokumentären berättas det mycket om skapandet av filmen, karaktärerna, det balla sminket med mera.

Jodorowsky's Dune
Filmen som aldrig blev av. Även om den aldrig riktigt blev en del av vår filmhistoria så har den satt prägel på så många filmer idag. Väldigt intressant och inspirerande dokumentär som gör mig både frustrerad och lite rörd. En av de bästa dokumentärerna jag sett faktiskt.

Soaked in bleach
På tal om frustration. Denna dokumentär gör mig rasande om något. Försökte hela tiden se det med kritiska ögon, för vem vet vad som är sanning ens? Men privatdetektiven som Courtney Love tog hjälp av (som med en gång märkte att det var något som inte stod rätt till) för att hitta Kurt Cobain lägger fram så jävla mycket uppenbara bevis att en vill skrika. Den här dokumentären är inte lika omtalad som den andra nya Montage of heck, men antar att pengar har något med saken att göra. Det är såklart enklare att spy ut massa reklam för att få mer rampljus när en har oändligt med pengar. Den dokumentären är skit för övrigt. Den slingrar sig uppenbarligen runt sanningen och får Courtney att framstå som en ängel ungefär. Nej alltså. Fy.

Room 237
Finns en del dokumentärer om Stanley Kubrick och The Shining, men den här är bäst av de jag sett. Även om några av teorierna är helt sjuka är det intressant att lyssna på. En ser ju The Shining med helt nya ögon efter detta. Risken finns att en blir ännu mer nyfiken och vill läsa om ännu fler teorier om filmen, och det finns massvis på internet! Det är ba att googla.

Wanted and desired
Dokumentär om Roman Polanski. Trodde först att den skulle handla om hans filmer, men istället var det mycket om hans liv, skandaler och Sharon Tate. Så hemskt men så fint på något sätt. Lille Roman…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar