2015/11/06

Vegansk pho

Ögonlocken är tunga efter veckan. Tog mig till doktorn, berättade hur hostan blivit värre och tar död på min sömn. Visade sig att jag har ett virus i halsen, så jag fick lite starkare hostmedicin som gör att jag åtminstone kan sova. Detta plus b-uppsatsplugg minst sju timmar om dagen har varit tufft. Men nu är den inskickad för sista handledningen. Får inte tillbaka feedbacken förrän på måndag så jag får äntligen (försöka) koppla av. För att fira helgen handlade jag pepparkakor och ädelost och glögg och julmust och chips och dipp och ingredienser till pho! Ska bara götta mig i min ensamhet ikväll för Baby Jesus spelar i Oslo. Supermys.

För att bloggen varit så tom på senaste tänkte jag dela med mig av mitt pho-recept som jag lekte fram för två höstar sen. Eftersom grundreceptet handlar om att koka upp buljong på massa kött blir smaken ganska mesig om en enbart väljer att plocka bort köttet från vanliga recept. Men detta receptet ska nog vara tillräckligt smakrikt för att kunna kallas pho! Detta är för sisådär fyra personer (aka mig… nej men kommer definitivt äta upp det som blev över imorgon).


Vegansk pho
Olja
3 gullökar
2 stjälkar selleri
3 morötter
1 bit färsk ingefära
6 hela kryddnejlikor
2 kanelstänger
5 stjärnanis
2 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
1 tärning umamibuljong (Kung Markatta, annars går det bra med en extra grönsaks)
1 matsked socker
Ljus soja efter smak
Salt och peppar efter smak

Tillbehör
Platta risnudlar
Färska böngroddar
Färsk chili
Färsk koriander (mynta och thaibasilika är också supergott till)
Några lime
Salladslök
Hoisinsås
Soja
Tofu eller annat köttsubstitut (denna gången använde jag Anammas filéer: slängde filéerna i grytan när buljongen hade några minuter kvar att koka, plockade upp dem igen för att dra isär dem så det blir lite som fooled pork) (har du tofu ska denna bara i skålen med alla andra tillbehör)

Grovhacka lök, morötter, selleri och ingefära. Stek i olja tillsammans med kryddnejlika, kanel och stjärnanis. Fräs på en liten stund och häll sedan på vatten och buljongen. Låt stå och puttra under lock i sisådär 2 timmar på svag värme (jag kör på 2 av 6). Väck med allt sönderkok ur grytan (sila buljongen). Tillsätt sedan socker, salt, peppar och soja tills den får en bra smak. Smaken behöver inte vara helt perfekt här, tro mig limen gör ALLT sen. Värm på nudlarna i varmt vatten bara precis så de mjuknar. Skär upp och lägg de tillbehör du vill ha i en djup skål tillsammans med nudlarna. Häll över buljongen. Blanda runt allt och ät!

Ps var inte blygsam med att pressa i limen och ösa på med koriander och hoisinsås. Det är livet.

2 kommentarer: