2015/10/15

Ugglor, hammocks och vintage i drömmiga Koenji

Dagen i Shin okubo bestod av kpop överallt, koreansk hot pot och djuraffärer med svinsöta djur i små trånga burar (blev arg). Allt fick mig att sakna Korea lite. Blev bra nostalgisk. 

Som sagt. De hade skärmar med kpop överallt. Till och med i den hära lite finare restaurangen fanns flera skärmar längs väggarna, som hade Big Bang videos på repeat. Frågan är ju när de sket ut femhundra nya videos och blev så kassa. 

Denna föda alltså. Korea kan ha de bästa smakerna i världen. Sry not sry.

När vi kände oss färdiga i Shin okubo tänkte vi att vi kunde åka och se lite mer av Harajuku.

Bland annat SEX POT ReVeNGe! Efter att Moa köpt en uchiwa med nakna Kanjani8 sprang vi på denna skylt. Jag och My tittade på varann och sprang rakt ner. Detta var ju vårt favoritklädmärke för sisådär tolv år sen. Är lite glad att det var för dyrt för en förr, för fyfan vilka hemska kläder hahaha.

Lille Takeshita dori. Halloweenpynt överallt! Här drogs vi in i en av många butiker med utklädnadskläder. Gick och pillade på alla söta lolitaklänningar. När jag kom längre in i butiken fick jag syn på alla skoluniformer och tog en på direkten.

Gillar ej purikura så värst men det kan ju vara ganska roligt, ändå. Särskilt när alla går all in och gör sig så kawaii som möjligt.

Roliga här var att vi såg en man i 40-årsåldern stå och försöka få denna filt alldeles för länge. Han gick och växlade sedlar efter sedlar. Vi gick förbi många gånger och fnittrade samtidigt som vi tyckte så synd om honom, för han ville ju så gärna ha filten. Till slut lyckades han få den, och My och Moa gav sig på den direkt och försökte jag vet inte hur många gånger. Så dumt. Men de fick den iallefall. Vet inte hur många arkadhallar vi fastnade i sammanlagt… men säkert upp mot tjugofem. Älskar det löjligt mycket och vill bo i en.

Känns som att Shinjuku var sista stoppet varje dag. Här var det Hello Kitty vägarbete… för allt måste ju vara göll.

Detta bara smälte i munnen.

Avslutade dagen med Tokyu Hands (igen). Köpte fler Ghibligrejer och sånt här amazing trams. Luv luv.

Dagen därpå åkte vi till Koenji, eftersom vårt mål denna dag var ugglekaféet som ligger där. Direkt vi kom fram köpte Moa taiyaki, som var mycket goare än jag trodde faktiskt.

Redan här blev jag smått förälskad i Koenji. Utanför denna lilla butik hängde det katter överallt och spelades upp kattvideos. Innanför dörrarna bodde en enögd katt tillsammans med butiksägaren som gjorde sina egna prylar bland annat. Allt med katter på såklart.

Alla dessa tavlor…

Sen kom vi fram till Café Baron. Ugglorna var så magiskt fina. Fikan med.




Traskade vidare och hittade den sötaste restaurangen Hattifnatt.

Som ni ser höll jag på att dö för allt var så gulligt. Alla rum var pyttesmå och krokiga. Stegen till vänster ledde upp till ett loft (såklart) där en kunde sitta på golvet. När Moa upptäckte detta skyndade jag mig upp för där ville jag helt klart sitta. När jag såg hur litet och lågt i tak det var fick jag panik. Så jag vände igen och satte mig vid ett vanligt bord.

Mysigt och klaustrofobiskt.

Bläckfisktacos med massa ost och avokado. Helt okej, men när japaner ska göra annat än japansk mat blir det oftast ganska konstigt. Ska en äta sånt här eller pasta eller pizza rekommenderar jag större kedjor, för det känns som att de flesta mindre ställena inte vet vad de lagar ens (typ lasagne med japansk curry inuti, pizza med burkbolognese istället för tomatsås och floder av svartpeppar istället för oregano). Det var precis likadant i Korea. Ät koreanskt eller bli besviken, ungefär.

Vi fortsatte strosa runt för jag ville inte därifrån. Här flabbar vi säkert åt nåt domt.


En av alla 100 yen-butiker.

Sen hittade vi gatorna med alla vintagebutiker. Jag skojar inte när jag säger att jag aldrig sett något liknande i hela mitt liv. En liten gata tog sån jäkla tid att ta sig igenom för vi gick verkligen sicksack mellan byggnaderna och in i varje butik för alla såg för bra ut för att missa.

Kiki2 var ju som ett barndomsminne. Bara 80s och 90s. 

Vintage leksaksaffärerna tog över ett tag där med. Fanns för mycket att se ens.

För det mesta under resan gick My i förväg medan Moa fastnade vid allt, så jag fick gå mycket mittemellan för att vi inte skulle tappa bort varann. Men här släppte jag allt och bara gick. Koenji var som en dröm och jag trivdes så bra.

Som sagt. Too much för mig att hantera.



Dyra skivor. Fick bli några Judy and Mary cdskivor iställe.

När butikerna började slockna hittade vi denna fantastiska hammockrestaurang.




Koenji forever i mitt hjärta. Här kommer jag definitivt bo nästa gång jag åker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar