2015/10/14

Lolitor, avokado och Krispy Kreme

Efter en lång och pirrig resa kom vi fram till lägenheten nån gång på förmiddagen. Det var nattflyg så vi var helt slut. Ändå slängde vi in väskorna, bytte om (det var cpkvavt) och begav oss ut för att se oss omkring. Hyrde en lägenhet i ett supermysigt område, vid Hatsudai station. Perfekt läge. 2 minuter tunnelbana till Shinjuku liksom. Här kommer bilder från de tre första dagarna… 

Efter att ha utforskat området och handlat frukost drog vi oss tillbaka och sov i några timmar. Gick bara inte att hålla sig vaken, hur mycket vi än ville. Så vi vaknade tidigt på kvällen och käkade kitsune udon. Eftersom det är 25 minuter gångavstånd till Shinjuku gick vi bortåt för att leta upp Krispy Kreme (såklart det första jag gör när jag kommer till ett Krispy Kreme-land). Köpte halloweendonutsen men de var inte särskilt goa. Så jag höll mig till original glazed resten av resan (förutom den dära gången jag tog matcha som var vidrig). Första kvällen hittade vi också Tokyu Hands och åkte upp på alla våningar. När vi kom upp till Ghibli-grejerna stängde dem, men jag hann åtminstone köpa en Kiki halloweendräkt. Sen drog vi hem och sov.  

Första frukosten. Udon, sött kaffe, söt juice (typ saft), sött bröd, söt pudding. Allt översötat.

"Men Shibuya är ju bara 30 minuter härifrån, vi promenerar bort och ser massa grejer på vägen!" sa jag om alla närliggande områden de första dagarna. Tills vi inte kunde röra oss längre och därefter endast använde oss av supersnabb kollektivtrafik. Här är vi hursomhelst framme i Shibuya, där vi klappade Hachiko (jag grät inte thank god) och blev frälsta av Don Quijote (hoppade aldrig över att gå in på Donki om vi såg en).  

Enda jag kunde tänka på: julklappsleken. 

Sekunden innan kaoset. 

Det var här vårt beroende började, Moa. Det var hit alla våra pengar gick. 

Lunchade ännu mera udon. Kan ej få nog. 

Drack öl. 

Haha, den oändliga kampen att bli av med alla 1 yen mynt. Framåt kvällen gick vi upp mot Harajuku och hamnade på Cat street. Spanade i vintagebutiker och käkade takoyaki. 

Efter Cat street hittade vi såklart Kiddyland. Spenderade alldeles för mycket tid där inne. Intalade mig själv att inte släpa hem massa gulligt skit för vad ska jag med sånt trams till? Sen såg jag korirakkuma iklädd kattdräkt (har en svaghet för gulliga djur i gulliga djurdräkter). Stod och höll den länge och tänkte att detta är onödigt eftersom mina gamla grejer jag har hemma ligger på vinden, om jag inte gett bort dem. Men ändå kom jag ut ur affären med den lille skiten, tillsammans med en Totoro plus Totorokortlekar, Totoroätpinnar och Ghiblikylskåpsmagneter. Detta careless behavior exploderade sedan och jag tänker inte säga mer än att jag kom hem med en rirakkuma (pga korira kunde ju inte vara ensam) och Totorobentos.

Ja just det, Hermiones stav också.

Efter Kiddyland kom vi hit, till slutet på Takeshita dori. Åt en varsin Harajukucrepe.

Harajuku på en söndag. Lite dumt att dra dit på en söndag ändå. Folk var ju inte bara där för att se alla uppklädda kids, utan det var ju Hokkaido matmarknad också. Så det var för mycket fölk. Här går vi runt i Yoyogi, och hade lite space iallefall.

Dog. 

Dog igen. 


Kom fram till matmarknaden, rynkade på näsorna, velade, men tog ett djupt andetag och gick in i folkmassan. Alltså denna marknaden var så sjukt stor och varenda matstånd hade minst tjugo minuter kö (en del hade helt klart över en timme)? Det var så varmt, trångt och ångigt. Vi gav upp jakten på Hokkaido streetfood och köpte yakisoba precis utanför marknaden istället.  

Sån här go.

Lolitor med sina hemliga möten på smågatorna.

Bröt av från Takeshita dori och letade vintagebutiker på tvärgatorna istället.

Moa hittade ett och annat plagg!

Omklädningsrum.

Butikskatt som ignorerade Moas försök att gosa. Konstigaste kattan.

En av många fikor. Här mellan allt klädhandlande. Min favoritbutik i Harajuku är helt klart Kinji. Så billiga å fina kläder. Köpte FILA och adidaströjor, och några stickade till mig och Fredrik.  

En lysande avokado lockade in oss i en gränd. Åt något av det godaste jag ätit i mitt liv. Alltså tänk koreanska smaker tillsammans med den lenaste avokadon? Herre…


Där satt en gosig liten hund i baren. 

Alltså avooo. Vänstra maten är från favostället i Shinjuku. Mera kommer imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar