2015/10/16

Kichijoji, Godzilla och tempel

Alltså Tokyobilderna tar aldrig slut. Men tror bestämt detta blir sista inlägget, även om jag säkert glömt bort nåt kul/viktigt. Lite rörigt i huvudet just nu när en blivit inkastad i praktiken och har alldeles för mycket i huvudet samtidigt som en förkylning smyger sig på. Så ursäkta om ni inte förstår vad jag skriver men det får ni ba ta. Efter detta ska jag äta halloumiwraps, sen spela Sims hela helgen. Åå och skogen imorgon för det är bästa meditationen efter Sims och tv-serier. Äntligen får jag varva ner lite.

Läst att alla hipsters hänger i Shimokitazawa, och hur mycket bra grejer som finns där. Måste säg att jag blev lite besviken när vi kom dit. Vet inte om det beror på att vi var i fabulösa Koenji dagen innan eller att vi hamnade på fel gator. Visst hade de lite charmiga vintagebutiker och fik, men inget superfett.

På jakt efter kläder till Truls men de var rätt tråukiga här.

Vi hittade åtminstone en sån dära arkadhall till.

Och hur fina popcorn som helst.

Det dröjde inte länge tills vi bytte plejs. Valde lite hejvilt och det blev Kichijoji. Mitt andra favoställe i Tokyo. Här håller jag på att avlida över en tjock och go liten corgi.


For your information ligger Ghiblimuséet rakt fram här. Synn vi inte hade biljetter men men detta område var helt magiskt så det glömde jag snabbt.




Synd att butiksägaren skulle på lunch eller någe för detta såg ju sjukt ut. Vet inte vad det är ens men jag skulle bra gärna vilja veta! Moa hann inte ens få med allt det feta på bild, attans!

Så hittade vi såklart Kichijojis vintagebutiker också. Fantastico. 
Kläder kläder kläder.


Käkade någon grillad fisk med svingo marinerad tofu. Galet gott. Det var dessutom så inhemskt det kan bli så de kunde såklart inte ett ord på engelska och menyn stod på japanska (väldigt mycket kanji alltså var det cpsvårt) med väldigt få bilder (bilder finns i princip på alla menyer i Japan vilket underlättar när alla tre är pescetarianer). Men men inte för att va sån men jag och Moa klarade det superbra ändå. Att ställa frågor och förstå vad han svarade, och sen beställa. Det kändes jädrans bra!

Ångrar att jag inte åt fler cream puffs alltså ååå det är Japan så bra på. Drömskt.


Ganska mycket mumin i Tokyo faktiskt. Synd bara att bubbelte är äckligt så vi fick hoppa över detta fejna ställe. 

En svängom i Shinjuku innan hemfärd (som vanligt). Vi kan nog alla gator där utan och innan nu. Denna kväll hittade vi den bästa restaurangen av dem alla. Vi var nära på att ge upp (det var bara kött kött kött i ett kvarter), jag sa att "vi åker bara hem och tar nåt där borta" så såg vi att det låg en gömd liten restaurang på en tvärgata. När de såg oss vinkade dem på oss och en sprang ut, berättade att det var fullsatt men att vi gärna får vänta utanför och beställa drinkar sålänge. Så där satt vi. Jag med en svingo ingefärsdrink. Jag la märke till att de lite stolt hade bilder på väggen från ett tv-program de varit med i. Förstod detta när jag åt maten (vänstra). Herre jävla gud vilken mat. Vilka smaker. Vi fick en lista på massor med grillspett (bara seafood och veggies) som vi fick beställa in titt som tätt. Stället heter Uokushi och jag rekommenderar det starkt!

Såhär gla var jag över att träffa katter på Calico cat café. Kände dock av ganska snabbt att många av katterna var stressade över att leva sådär. Nästan alla var lite skygga, men det förstår jag för det var så många katter på väldigt små ytor. Rekommenderar andra kattkaféer om detta ska upplevas i Japan. Kattkaféet jag var på i Seoul var mycket mycket bättre. Katterna var färre och verkade må betydligt bättre och rummen hade små luckor som ledde in till hemliga rum när katterna ville gå undan.

De hade munchkins… så det dödade mig lite.



Denna katten hette Pokko och han satt och stirrade på mig konstant.

Så läste han lite manga också.

Japp.

Japp japp. Detta när allt annat hade stängt.


Sashimilunch i Ikebukuro. Högra bilden är bibimbaplunch från dagen i Asakusa. Sket i kameran dessa två dagar så inte alltför många bilder därifrån.

Efter en fin dag i Ikebukuro blev det Ueno. Skippade Ueno zoo och drog igenom Ueno market istället.

En av butikerna längs marknaden. För gölli. Alla butiker såg typ ut såhär efter ett tag dock. Blev liksom van haha.

Besökte Cat street igen på vägen hem. Ville testa lobstern som var så delish.

Ville uppleva lite traditionellt så vi åkte till fagra Asakusa sista dagen. Tog det lugnt och tittade på det fina Sensoji-templet och fina geishor. Gick längs marknaden och ner på mysiga smågator.


Nöjd tjeja.


Den lenaste puddingen jag nånsin ätit. Pumpasmak såklart. Det var antingen det, sötpotatis eller kastanj som var THE flava på allt.


Några av mina älskade ätbara grejer jag fick med mig hem. Kändes dock som jag köpte med mig mer gotte än detta (har ätit lite redan såklart men ändå) men men. Sötpotatiskitkat, pumpakitkat och redigt matchapulver (milk då, för det är helt fantastiskt) är jag mest glad över (därav mängderna).

Åker till Japan nästa år igen, vem är på? Osaka och Kyoto yassss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar