2015/09/29

Vegansk chili

Har fått önskemål om att dela med mig recept på gott veggiekäk. Har velat det tidigare men har känts lite fånigt på nåt sätt? Dessutom har jag inga direkta mått när jag lagar mat heller så det är supersvårt att skriva ner exakt hur jag gör, men men det här är på ett ungefär. En får prova sig fram! Kul ändå att göra detta. Hoppas jag inspirerar någon! Jag börjar med min veggiechiligryta… vi var fyra pers på detta recept (då åt vi mycket). 

Vegansk chili
2 färska jalapeños (eller nåt liknande som ger go hetta!) 
2-3 klyftor vitlök
1 stor gullök
2 rivna morötter
1-2 röd paprika
1 stor msk tomatpuré
1 msk chipotle pasta (finns på Texmex-hyllan, ser ut såhär)
1 burk krossade tomater
2 msk soja (ljus japansk)
1 burk kikärter
1 burk av ens favvobönor (jag tog lite blandat typ stora och små vita plus kidney) 
0,5 msk kummin
1,5 msk chilikrydda
0,5 msk paprikakrydda (jag använder smoked)
Cayennepeppar (bara lite alltså, eftersom det redan är hetta i andra grejer!)
Svartpeppar
Salt
En halv lime och majs i slutet

Tillbehör (avgör om du vill ha veganskt eller ej)
Oatly fraiche eller gräddfil
Syrad rödlök
Nachos
Lime
Koriander (jag hade persilja pga tager vad man haver)


Rosta jalapeñona på 200 grader i ugnen tills de får färg. De skrynklar ihop sig när de tas ut, och då ska de hackas. Stek vitlök, gullök, de rivna morötterna och ganska så finhackad paprika i olja. Släng i alla kryddor. Lägg i jalapeñona. Häll i tomatpuré, chipotlepasta, soja och de krossade tomaterna. Låt puttra ett tag, på lagom värme, så det göttar sig. Tillsätt några deciliter vatten så det blir mera sååås. När det stått och dratt till sig alla smaker tillsätts kikärter och bönor. Smaka av och krydda mer om så önskas! Avsluta med majsen och pressa i lite lime. Servera med valfritt tillbehör! 

2 kommentarer:

  1. Jag testade denhär maten i fredags och den blev så jävulskt god!! Dom som jag bjöd den på tyckte också det var 10 av 10. Så tack för receptet!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åå vad kul! Glad jag blir! <3

      Radera